3 overvejelser, før I går i gang
Kunsten kan både være blikfang og have øje for bundlinjen. Som en positiv forstyrrelse kan kunsten gøre os i stand til at se ting fra nye perspektiver. Og ikke mindst give omverdenen et nyt blik på jer.

Hvad er det strategiske formål?
Det er forskelligt fra organisation til organisation, og det er ikke alle, der på forhånd har gjort sig klart hvorfor de vil investere eller engagere sig i kunst. Men jo tydeligere mål I har sat jer fra start, jo bedre kan vi hjælpe jer på vej.
Så spørgsmålet er: Hvad er vigtigst for jer? Og hvem gør I det for?
Hvad er jeres primære formål
Pleje medarbejderne
Strategiske mål kan være f.eks. at kunsten skal give nye perspektiver i hverdagen, skabe et bedre arbejdsmiljø, styrke jeres employer brand og hjælpe til at fastholde eller tiltrække medarbejdere.
“En ægte kunstpause gør mig mere fokuseret bagefter,” fortæller Office Manager Dana Rusu fra Go Autonomous. Her samarbejder man med Kunst På Arbejde om skiftende udstillinger med samtidskunst, der bringer nye impulser og perspektiver ind i hverdagen. Kunstpauserne skaber ikke bare æstetisk værdi – de styrker arbejdsmiljøet, skaber samtaler og bidrager til øget koncentration og trivsel.

Foto: Værk af Anders W Ø Larsen foto, Go Autonomous.
Bidrage til produktudvikling og innovation
I virksomheder der lever af innovation og produktudvikling kan et strategisk mål være at kunsten kan være med til at styrke innovationskraft i udviklingsforløb, inspirere samarbejder om produktudvikling.
Et eksempel er vandteknologi-firmaet Aquaporin, der i en årrække har samarbejdet med Diakron om at eksperimentere med at bringe kunstnere tættere på den teknologiske udvikling og innovationsprocesser og skabt en række udstillinger og kunstnersamarbejder.

Foto: ”Scries” af Emil Rønn Andersen & Diakron, 2021
Styrke brand og image
Kunsten kan bruges som en del af jeres kommunikations- og brandingstrategi, give jer nye historier at fortælle der kan styrke jeres position i markedet og blandt jeres kunder.
Et eksempel er CHART, der siden 2022 har samarbejdet med Tivoli om at præsentere samtidskunst i den gamle forlystelsespark. På fotoet ses Esben Weile Kjærs skulptur HYPER

Foto: Esben Weile Kjær, HYPER, 2022.. Courtesy Andersen’s, Copenhagen & CHART i Tivoli 2022 Foto: Joakim Züger
Udvikle lokalområdet
Mange virksomheder nyder godt af at engagere sig i lokale kunst- og kulturmiljøer og har en strategisk prioritering om primært at støtte lokale kunstnere. Andre ser muligheden for at bringe (international) kunst til virksomheden, som en måde at udvikle lokalområdet på. Det kan f.eks. være med indkøb af nye værker, stedsspecifikke kommissioner eller arrangementer for både lokale og ansatte. På den måde bliver kunst en strategisk del af virksomhedens samfundsansvar og bidrager til at styrke forbindelsen mellem virksomhed og lokalmiljø.

Foto: Jara von Lüpke, Take, this is my body, 2024 Til Heartland 2024 lavede den tyske kunstner Jara von Lüpke en spiselig, skulpturel og stedsspecifik installation, hvor hun hver dag udførte en performance for de mennesker, der stod i kø til bageriet i den udsmykkede lade. Foto: Anne Mie Bak, Heartland Festival
Støtte kunsten
Et forretningsstrategisk formål kan også være et værdibaseret fokus på at støtte kunsten, fordi I som virksomhed synes den er vigtig og derfor vil bidrage til at Danmark fortsat har en stærk kunstscene.

Foto: Fra pro. tempore arts samarbejde med Borch Editions. Foto af Niklas Adrian Vindelev

Hvordan involverer I organisationen?
Før I går i gang med et kunstprojekt, er det vigtigt at afklare, hvordan det skal udvikles, forankres og drives. Overvej, hvordan kollegaerne kan engageres. Skal udvalgte medarbejdere inddrages i processen? Har I en projektgruppe, og hvem har beslutningsmandat i forhold til strategi og retning? Det kan være en fordel at involvere medarbejdere, der allerede viser interesse for kunst. Måske har I en kunstforening, eller andre grupper, der med fordel kan bidrage. Jo bedre forankring, desto større værdi får projektet.

Foto: Kasper Hesselbjerg, "Velkomstdessert", foto af Jenny Sundby

Hvor mange ressourcer vil I bruge?
Hvad er jeres budget? Er det en engangsinvestering, eller løbende? Hvad kan I selv håndtere, og hvad har I eventuelt brug for hjælp til?

Foto: CHART 2024, foto af Joakim Züger
Hvor skal vi starte?
Vi gør det let at komme i gang og videre, uanset hvor i landet I er, og uanset hvor lidt eller meget kunst I allerede har. Vi kan bl.a. hjælpe med rådgivning om køb, udstillinger, kunstneriske oplevelser, udleje og konservering.
Skal I købe jeres første værk?

Læs mere →
Ønsker I skiftende kunst?

Læs mere →
Skal I booke en kunstner eller arrangere en kunstnerisk aktivitet?

Læs mere →
Overvejer I at leje kunst til arbejdspladsen?

Læs mere →
Ved I ikke, hvor I skal starte?

Læs mere →
Vil I udvide samlingen?

Læs mere →
Ønsker I skiftende kunst?

Læs mere →
Skal I booke en kunstner eller arrangere en kunstnerisk aktivitet?

Læs mere →
Overvejer I at leje kunst til arbejdspladsen?

Læs mere →
Har I brug for at åbne nye perspektiver med kunstneriske metoder?

Læs mere →
Skal I have kurateret jeres eksisterende kunstsamling?

Læs mere →
Ønsker I nye kunstværker, der er skabt særligt til jer?

Læs mere →
Ved I ikke, hvordan I kommer videre?

Læs mere →
/2